18. – 23. juli 2024

Målet for neste tur var Bø i Telemark. Her var vi og to andre par invitert til venner som bor der i helgen 19. – 21. juli. Da er det greit å bruke bobilen som soverom, så slipper vi å belaste vertskapet siden de og hadde to andre par å innkvartere. God plass til bilen på gårdsplassen.

Torsdag 18. juli: Hamar – Arvika – 234 km

Vi startet på turen torsdag 18. juli. Da dro vi til Charlottenberg for å bunkre litt før helgen. Overnattingen tok vi i Arvika som så mange ganger før, ca 4 mil fra Charlottenberg. I Arvika var det veldig mange biler, dette er en særdeles populær plass når det er helg og fint vær. Så vi tok ut bord og stoler og koste utover ettermiddagen/kvelden.

Fredag 19. juli: Arvika – Bø i Telemark – 185 km

Vi tok oss god tid på morgenen. En god frokost og en dusj før vi kom oss av gårde. Vi kjørte tilbake til Charlottenberg og så videre veien over Bjørkelangen, Aurskog og Lillestrøm til Oslo. På denne tiden fløt trafikken godt gjennom Oslo og Asker. Dette hadde vi også hørt på radioen at var tilfelle i denne ferietiden, og det stemte. Så vi kom greit gjennom og videre til Bø. Var fremme i 16.30-tiden. Da var de andre alt kommet. Været var veldig bra, flaks at det skulle klaffe sånn denne helgen. Vi spiste reker og drakk hvitvin til ut i de små timer. En riktig så koselig kveld.

Resten av helgen var værgudene med oss, og vi hadde en riktig så trivelig helg blant gode venner. Lørdag var vi både på ølsmaking på Lindheim ølkompani i Gvarv og middag på slusekafeen (Cafè Slusa) i Ulefoss før vi returnerte til Bø og til kos og aktiviteter utover kvelden.

Søndag etter en lang og god frokost skiltes våre veier. Vi ønsket ikke å dra hjem riktig enda i dette fine være, så vi peilet oss inn på Tønsberg som neste stopp.

Finværet fortsatte hele søndag, men natt til mandag ble det et voldsomt regnvær i Bø, og Bø-elva flommet over sine bredder. Her ble både privathus og campingplasser rammet. Vi var redde for om det hadde skjedd noen skade hos våre venner som bor rett ved Bø-elva, men ingen skade var skjedd her heldigvis.

Søndag 21. juli: Bø – Tønsberg – 133 km

I Tønsberg hadde vi hørt om et par bobilplasser; Korten og Stensarmen. Vi kjørte innom Korten først, men fant ut at vi skulle teste Stensarmen også. Vi bestemte oss for å stå på Stensarmen. Denne plassen har såvidt vi har skjønt vært stengt en periode, men akkurat åpnet igjen. De har lagt asfalt og det er strøm til alle plassene. Kr 250,- inkl strøm som betales enten via EasyPark eller på betalingsautomaten på området. Det er litt byggeplassaktig i bakkant av plassen, men vi syntes den var fin og koselig med så god utsikt til innseilingen til Tønsberg. Mange båter på vannet. Og i dette fine været ble vi sittende ute til kvelden. Her var kun et par biler i tillegg til oss. Tømmestasjonen i Tønsberg ligger ca 100 meter bortenfor plassen, så det var jo lettvint hvis en hadde behov for tømming.

Innseilinga til Tønsberg

Mandag 22. juli: Tønsberg – Jevnaker – 153 km

Vi hadde ikke lyst til å kjøre E18 og E6 strake veien hjem fra Tønsberg. Så vi tok av i Lierbakkene og kjørte mot Hønefoss og videre til Jevnaker. Her ville vi prøve Jevnaker bobilparkering, en gratisplass som ikke ligger så langt unna Hadeland Glassverk og Kistefos Museum. En helt grei plass for en natt. Her kom det mange biler utover ettermiddagen og kvelden. Flere utenlandske turister som sikkert skulle besøke disse attraksjonene. Været var nå dårlig igjen og det regnet ganske bra. Vi skulle bare bruke dette som en overnatting for så å reise hjem neste dag.

Tirsdag 23. juli: Jevnaker – Hamar – 158 km

Etter en god natts søvn og en god frokost bar det hjemover. Nok en tur var over og vi kunne se tilbake på en særdeles hyggelig vennehelg i Bø.