5. – 10. juli 2024

Reiserute: Hamar – Aurdal – (over Golfjellet, Dagalifjellet, Imingfjell og Gaustatoppen) – Notodden – Sandefjord – Hamar

17. – 22. juni tilbragte vi begge på hytta med diverse gjøremål der. Fra 23. juni til 3. juli delte vi oss; Guri var på hytta og Lars Ove tok en bobiltur (Moss, Lysekil, Arvika og Eidsvoll).

Fredag 5. juli: Hamar – Aurdal fjordcamping – 136 km

Men vi var ikke lenge hjemme før vi atter satte oss i bobilen begge to. Planen var egentlig en fisketur til Valdres, men dårlig vær og mye vind og kjølig fristet ikke for den aktiviteten. Så da vi satte oss i bilen fredag 5. juli måtte vi bestemme oss for om vi skulle ta til høyre eller venstre. Det ble til venstre ut fra parkeringen, og vi bestemte oss for å dra til Aurdal fjordcamping for en natt før vi planla neste mål. Vi ringte og bestilte plass siden det var helg og mange turister på veien.

Aurdal ligger et par timers kjøretur hjemmefra. Dette er en stor plass, så her er plass til mange. De har utvidet plassen med bobilplasser, og det er veldig koselig å stå med utsikt over elva Begna som er en del av Aurlandsfjorden. Her er gratis fisking blant annet, men vi forsøkte ikke den nå. Må nok ha båt skal det bli noe bett. De som fisket fra land fikk ikke noe, mens en vi hørte om som hadde vært ute i båt natterstid hadde fått en flott ørrettfangst.

Denne helgen var det voldsomt med bobiler fra Nederland her. De hadde et treff og reiste i følge. Noen og tyve biler. Litt varierende vær, men siden det var forholdsvis fint vær på lørdag forlenget vi oppholdet med en natt – til søndag 7. juli. Da ble det blant annet en lunsj på kroa på lørdag.

Dette er en NAF-camping, og som NAF-medlem fikk vi 10% rabatt. Prisen er kr 450,- med strøm og kr 400,- uten. Siden vi ikke har behov for strøm, og også fikk 10% rabatt, betalte vi kr 360,- pr natt.

Søndag 7. juli: Aurdal – Notodden – 274 km

Denne dagen hadde vi lyst til å kjøre over noen fjell – og avslutte med å overnatte på parkeringsplassen på Gaustatoppen. Så vi startet med å kjøre over Golsfjellet. Kjørte til Geilo, og derfra over Dagalifjell og Imingfjell. Flotte fjellområder å kjøre over.

Fra turen over Imingfjell

Da vi kjørte over Dagalifjell nærmet det seg lunsjtid. Plutselig så vi en åpen fjellstue – Vasstulan som ligger på 1100 m. Lars Ove hadde akkurat sagt at han fikk så lyst på rømmegrøt når han kjørte over sånne fjellpartier. Så vi stoppet på denne fjellstuen og sjekket hva de hadde på menyen. Og rømmegrøt og spekemat hadde de, så da var ikke Lars Ove sen om å bestille det. De hadde også en pizzameny, og det bestemte Guri seg for å prøve. Pizza med spekeskinke.

Dette var en flott og nyoppusset fjellstue, med muligheter for overnatting og denne kafeen. Andre produkter var det også muligheter for å kjøpe. Så vi måtte gå en runde og titte på alt dette mens vi ventet på maten. Lars Ove fikk rømmegrøten sin – med spekemat til – og den smakte aldeles fortreffelig. Så viste det seg at kokken hadde laget en annen pizza enn det Guri hadde bestilt. De beklaget veldig, men sa at de ville bøte på det med å lage den som var bestilt og vi kunne ta den med oss. Vi takket ja til det. Dette kaller vi virkelig service. Pizzaen som ble servert smakte aldeles nydelig, den beste pizzaen Guri hadde smakt på lang tid.

Etter at måltidet var fortært kjørte vi videre over Imingfjell og videre til Gaustatoppen. Dårlig vær der oppe, regn og sterk vind. Opp mot toppen av fjellet lå det snø ble vi fortalt. Det viste seg at det ikke var lov å overnatte på parkeringsplassen her, det kunne parkeringsvakten fortelle oss. En stor og romslig plass med flott utsikt. Så synd vi ikke kunne slå oss ned der. Vi kjørte videre til Tuddal, men fant ikke noe sted vi hadde lyst til å slå oss ned. Nå var vi ikke langt fra Notodden, og bobilparkeringen der har vi stått på ved flere anledninger. Så vi bestemte oss for å overnatte der. Kr 215,- pr døgn inkl strøm. En del biler da vi kom. Litt dårlig vær, og det hadde også regnet en del, så en del av plassen – særlig der det er gress – var veldig våt. Men vi fikk en grei plass. Flere biler kom etterhvert. Siden ikke været var det aller beste ble det innekos i bilen denne ettermiddagen/kvelden.

Mandag 8. juli: Notodden – Sandefjord – 136 km

Planen var å kjøre videre til Høydalsmo i Telemark som vi har lest mye om men aldri besøkt. Men værutsiktene der var dårlige, så vi sjekket været for kysten i stedet. Vi så at i Sandefjord var det meldt nogenlunde vær, så da bestemte vi oss for å sjekke ut Sandefjord bobilhavn. Som sagt så gjort.

Det var en plass ledig da vi kom. Pris kr 350,- pr døgn inkl strøm. Her var muligheter for tømming av do og gråvann og påfylling av vann. Et servicehus ikke langt unna kunne også benyttes hvis ønskelig. Dette var en populær plass helt nede ved havna, der også Colorline-båten til Strømstad går fra. Det kom stadig biler innom som måtte snu. Yr hadde rett; været var ganske bra og vi kunne ta ut bord og stoler. Men en litt sur vind var det. Vi bestemte oss for å være her to netter. Siden plassen også er bynær, ble det en tur inn til sentrum ila oppholdet.

Onsdag 10. juli: Sandefjord – Hamar – 244 km

Da var det tid for å komme seg hjemover igjen. Denne sommeren er det mange, litt kortere turer som gjennomføres da det er en del på hjemmebane som også må gjøres. Men så fort vi kan pakker vi bilen og drar på tur. Hvor vi drar vet vi ikke bestandig når vi setter oss i bilen, men vi er på vei…. 🙂